NVG Apply online
Werkgever

60% meer sollicitaties door korter sollicitatieformulier

De voordelen van een online sollicitatieformulier zijn algemeen bekend: gegevens komen direct in je recruitmentsysteem en zijn klaar voor verwerking. Een eerste selectie is zo gemaakt, uitnodigen en afwijzen van kandidaten is zo gebeurd. Maar heb je ook inzichtelijk hoeveel kandidaten de sollicitatie níet versturen?!

Weet je ook waardoor ze afhaken? Hoe lang is het sollicitatieformulier van jouw organisatie? Hoeveel stappen doorlopen de kandidaten? Moeten ze inloggen om te kunnen solliciteren op jullie website?

Heb je de antwoorden op deze vragen bij de hand? Leg ze naast onderstaande tips en verbeter je sollicitatieformulier waar nodig: 

  1. Houdt het sollicitatieformulier kort! Vraag alleen zaken die direct noodzakelijk zijn ten behoeve van de functie waarop gesolliciteerd wordt. Al bij 10 vragen haakt 50% van de potentiele kandidaten af. Zelfs de beste kandidaten doen de moeite niet om zoveel vragen te beantwoorden.
    Bijvoorbeeld: ben je op zoek naar chauffeurs? Waarom meer vragen dan of ze een rijbewijs hebben!
     
  2. Laat de kandidaat zoveel mogelijk gegevens uploaden (CV document, motivatiebrief, eventueel een foto) en bespaar ze de handmatige invoer.  
    Bijvoorbeeld: als je informatie als naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, e.d. ook uit het CV document kunt halen, waarom dan nog extra vragen om in te vullen op het sollicitatieformulier?
     
  3. Voorkom dat een kandidaat zich moet registreren om te kunnen solliciteren
    Hoeveel drempels wil je opwerpen en toch sollicitaties ontvangen? Kies je voor deze optie, ben je dan bewust dat je minder sollicitaties gaat ontvangen. Of je kwalitatief betere sollicitaties gaat ontvangen, is maar de vraag: gaan goede kandidaten tegenwoordig deze moeite nog wel doen??
     
  4. Neem de kandidaat aan de hand mee: werk met tips of FAQ informatie
    Het sollicitatieformulier moet voor zich spreken en zonder instructies eenvoudig en snel in te vullen zijn. Voor kandidaten die behoefte aan extra informatie kun je tips geven of werken met een link naar ‘veelgestelde vragen’ om hen te begeleiden tijdens het sollicitatieproces. Het doel is zoveel mogelijk goede sollicitaties ontvangen en dus afhakers te voorkomen. 
     
  5. Geef vertrouwen aan kandidaten dat het invullen van het sollicitatieformulier veilig voor ze is
    Naast dat de omgeving veilig dient te zijn (via https-omgeving), zorg dat je de gevraagde gegevens encrypted (versleuteld) opgeslagen worden in je database.

    Met het oog op de General Data Protection Regulation (GDPR) vanaf 25 mei 2018 verwerk op het sollicitatieformulier bijvoorbeeld een link naar jullie privacy statement. Voor meer informatie over hoe om te met sollicitaties en de GDPR, klik hier.

Wil je gratis screening en advies van jouw sollicitatieformulier door onze vacaturespecialisten? 
Bel naar 0411 689 538 of stuur ons een bericht.

 


 

Vacatures zoeken

Terug naar overzicht