Organisatie Appel - Madelon Vos
Werkgever

Focus je in deze tijd op werkzoekenden die naar jou komen

Leg ik deze CV die niet helemaal past aan de kant, of geef ik de werkzoekende nog een kans? Bel ik toch nog even en stel ik die sollicitant een paar intakevragen om mijn beoordeling breder te kunnen staven? In de huidige krappe arbeidsmarkt ben je heel blij met sollicitanten. Zeker sollicitanten die éxtra moeite doen in hun sollicitatie.  

Hoe ga je nu om met sollicitaties in deze tijd? Welke springen er uit? Waar let je op tijdens je beoordeling van het CV en de motivatie? Graag delen we ervaringen van werkgevers met je, inclusief tips en tricks!

Deze keer spreken we Madelon Vos, HR specialist bij Appèl en Markies Catering Advies (onderdeel van Appèl). Familiebedrijf Appèl verzorgt de bedrijfscatering op meer dan 160 locaties. Naast de bedrijfsrestaurants runnen ze meer dan 220 schoolkantines, voornamelijk op het voortgezet onderwijs en MBO scholen. Op hun eigen creatieve wijze creëren ze een bedrijfsrestaurant dat aansluit bij het karakter van de organisatie. Samen met hun gepassioneerde medewerkers zorgen zij dagelijks voor een genietmoment op het werk.

Welke sollicitaties stijgen duidelijk boven de andere uit die je wekelijks ontvangt?
Op onze eigen website presenteren we onze medewerkers met foto’s met attributen die een relatie hebben met onze foodbranche. Zie ook mijn foto waarop ik jongleer met paprika’s. Ik heb wel eens een sollicitatie ontvangen waarop een werkzoekende zichzelf ook op zo’n manier op de foto had gezet met een stuk fruit of groente. Hartstikke leuke binnenkomer natuurlijk!

Daarnaast heb ik ook een keer een sollicitatie ontvangen waarbij iemand zich, met een knipoog naar onze branche bedrijfscatering, in de vorm van een menu had gepresenteerd. Diegene had zijn opleiding en ervaring ondergebracht onder voorgerechten, hoofdgerechten en bijgerechten. Super leuk!

Wat vind je belangrijk in een sollicitatie van een werkzoekende?
Als je ziet dat mensen zich inleven in de organisatie waar ze solliciteren. Als je ziet dat ze goed hebben gekeken wat de organisatie doet en waar ze voor staat én of dat ook bij hen als persoon past. Dan scoren ze pluspunten! 

Een gelukkige medewerker is iemand die écht op zijn plek zit bij een organisatie, die zich met hen kan identificeren. Iemand die supergemotiveerd is, vinden we bij Appèl heel belangrijk. Belangrijker nog dan werkervaring.

Heb je tips voor het sollicitatieproces richting andere werkgevers?
Focus je in deze tijd op mensen die naar jouw organisatie komen, omdat ze het bedrijf zo leuk vinden. Ook al heb je nu niet direct een geschikte functie beschikbaar, zorg dat je ze blijft binden aan je organisatie. Als je een potentiele medewerker kunt triggeren, dan wordt het uiteindelijk wellicht wél een medewerker bij je op een passende functie. 

Bij Appèl vinden we een positief imago als werkgever belangrijk. Ook tijdens het afwijzen van sollicitanten werken we met een persoonlijke touch. Geen standaard afwijsmails ineens versturen, maar een mail met een persoonlijke aanhef. Ook als ze nog vragen hebben, dan mogen ze míj bellen (in plaats van het algemene nummer van de receptie).

Ook extra promotie van je organisatie en vacatures?
Bel ons direct via 0411 689 538 , of stuur een bericht.
 

Vacatures zoeken

Terug naar overzicht