YESSS-Electrical-Haris Achterberg Blog
Werkgever

Kijk naar de competenties en naar de mens zelf

Hoe ga je nu om met sollicitaties in deze tijd? Welke springen er uit? Waar let je op tijdens je beoordeling van het CV en de motivatie? Graag delen we ervaringen van werkgevers met je, inclusief tips en tricks!

Haris Achterberg van Yesss Electrical vertelt haar ervaringen als HR manager van deze elektronische groothandel met meer dan 450 filialen in heel Europa.

Wie zijn jullie? Wat doen jullie? Waar kennen we jullie van?
We zijn een echt familiebedrijf, ontstaan in 1951, in het Verenigd Konikrijk. Tegenwoordig hebben we vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg en Nederland. Sinds 1989 zijn we actief in Nederland, met 11 vestigingen. In de afgelopen 3 jaar zijn er 2 nieuwe vestigingen bijgekomen en we blijven uitbreiden. In 2011 hebben we onze organisatie moderner en krachtiger gemaakt. Onder andere door een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. We wilden meegaan met de tijd door innovatie en daadkracht uit te stralen.

We zijn niet een grote logge organisatie en hebben daarom geen bureaucratie. We hebben korte lijnen met een snelle en persoonlijke service. Dit maakt ons bedrijf net even anders. We hebben een uitgebreid assortiment van kabels, LED verlichting, schakelmateriaal, gereedschappen en dergelijke. In totaal hebben we wel 6000 artikelen op voorraad! We hebben verschillende klanten, van installateurs tot klanten op het gebied van industrie, beveiliging etc.

Waar let je op als je een sollicitatie ontvangt?
Natuurlijk kijk je naar het CV en iemands werkervaring. Een opleiding in elektrotechniek is een pré, maar om heel eerlijk te zijn komt dit eigenlijk pas op de tweede, derde of zelfs vierde plaats. Ervaring is belangrijker en dit blijkt pas goed als je in gesprek bent met iemand. Een CV zegt niet alles. We letten vooral op ervaring met klantcontact, dit kan bijvoorbeeld ook in een winkel zijn.

Ik bel altijd iedereen persoonlijk voor een eerste screening. Dit zegt vaak al veel. Hoe neemt iemand de telefoon op? Is iemand verlegen? Dit geeft inzicht in hoe iemand met klanten om zal gaan. Verder letten wij er op of iemand in het team van een bepaalde vestiging past qua competenties.

Heb je tips voor collega bedrijven?
Mijn belangrijkste tip zou zijn om vaker te bellen. Natuurlijk maak je een screening op basis van de ontvangen CV’s, maar een CV zegt niet alles. Bij twijfel moet je altijd de kandidaat even bellen. Je leert van zo’n gesprek altijd wat nieuws. Het is als organisatie ook heel interessant om te zien hoe kandidaten zich tegenwoordig presenteren. Kom gewoon in contact met kandidaten en wees ook zuinig op kandidaten! Je krijgt tegenwoordig minder reacties op vacatures. Beloon kandidaten die solliciteren voor hun moeite door ook persoonlijk contact te leggen. En wie weet verrassen ze positief aan de telefoon en is het toch een match…

Een andere tip zou zijn om bij het sollicitatiegesprek ook altijd iemand te betrekken die de functie uitoefent waarop wordt gesolliciteerd. Een manager kent de functie wel in grote lijnen, maar hoe het er echt aan toe gaat in de praktijk weet zo iemand beter. Die kan ook gerichte en inhoudelijke vragen stellen aan de kandidaat. En ik geloof dat een directe collega beter in staat is om te beoordelen of iemand binnen het team past.

De huidige markt is een kandidatenmarkt. Hoe ervaar jij dit?
Er komen in de huidige markt veel minder sollicitaties binnen. Wel verschilt het per regio. Werven in het Noorden is lastiger dan in het Zuiden van Nederland. Wij werven vooral via ons netwerk. Als er een functie open staat, houdt iedereen de oren en ogen open en als ze iemand kennen, raden ze die persoon aan. Ook via klanten en leveranciers wordt gewerfd. Zo’n 70% van de nieuwe medewerkers trekken wij zo via ons netwerk aan. Sommige vacatures worden dan ook al vervuld voordat ze online komen.

Een jobsite, zoals NederlandVacature.nl, zetten we in als aanvulling voor functies die we niet via ons netwerk ingevuld krijgen. Dit zijn veelal administratieve of back-office functies. En IT vacatures blijven extreem lastig te vervullen. Dit is overal het geval, maar bij ons zeker. Dit komt mede doordat bij ons de IT in verschillende landen werkzaam is. We hebben werving- en selectiebureaus geprobeerd in te zetten voor deze functies, maar dit beviel niet. We willen het toch in eigen hand houden met eventueel een jobsite, zoals NederlandVacature.nl, als ondersteuning.

Wat denk je dat de nabije toekomst hierin brengt?
We willen ons uitbreiden door nieuwe vestigingen te openen. De werving zal voor ons dan ook een echte uitdaging blijven. Dit ook, omdat wij verwachten dat onze huidige medewerkers via de Yesss Academy intern doorgroeien en uiteindelijk zelf een vestiging kunnen gaan openen. Zo hopen we ons bedrijf uit te breiden. Ongeveer 80% van onze medewerkers ziet dit doorstromen wel zitten, wat betekent dat we continu instroom nodig hebben voor nieuwe vestigingen en om de doorstroom mogelijk te maken. De vacatures blijven dan ook openstaan bij Yesss Electrical en hiervoor blijven we werven.

Hoe kunnen bedrijven nieuwe medewerkers blijven werven?
Mijn advies zou zeker zijn om je netwerk in te zetten. Daarnaast moet je als bedrijf visible zijn. Zet social media in om kandidaten aan te trekken. Besteed dit bijvoorbeeld uit aan een marketingafdeling die leuke filmpjes kan maken en andere content kan verzamelen voor op de social media.

Maar het allerbelangrijkste in deze tijd is om naar competenties te kijken en naar de mens zelf. Laat het los om naar diploma’s en ervaring te kijken, maar kijk goed naar de persoon zelf en diens kwaliteiten. Je beschrijft in een vacaturetekst natuurlijk een ideaal profiel, maar exact zo’n persoon bestaat niet. Als je puur naar het functieprofiel kijkt en naar CV’s, zul je nooit een match vinden. Mijn advies is dus om goed naar de kandidaat als persoon te kijken. Dit is bovendien goed voor de diversiteit in het team.

Heb je verder nog tips?
Zorg ervoor dat je als manager goed kijkt naar je medewerkers als individu. Niet iedereen is hetzelfde, dus een groepsbeleid past niet. Kijk naar waar ieder individu gemotiveerd door raakt. Bij de één is dat een bonus, de ander vindt de werk-privé balans juist veel belangrijker en wil een middag vrij zijn om de kinderen van school te halen. Persoonlijke aandacht in management, het achterhalen van motieven en dit samen afstemmen is key voor loyale medewerkers.

Ook extra promotie van je organisatie en vacatures?
Bel ons direct via 0411 689 538, of stuur een mail.

Vacatures zoeken

Terug naar overzicht