Werkgever
Werkgever

Ontbreken reactie grootste ergernis bij sollicitanten

Ontbreken reactie grootste ergernis bij sollicitanten

In de huidige arbeidsmarkt neemt het aantal sollicitaties steeds verder af. Om toch aan personeel te komen is het van belang als werkgever aan een goed imago te werken. Het verbeteren van jouw employer branding wordt steeds belangrijker en dit begint al bij de opzet van de sollicitatieprocedure.

Uit onderzoek onder werkzoekenden die ons jobplatform NederlandVacature.nl en JoBBsquare.nl bezoeken blijkt dat het niet ontvangen van een reactie op een sollicitatie wordt gezien als dé grootste ergernis bij het solliciteren.

Ook al is de sollicitant niet geschikt voor de functie, alsnog creëert deze situatie de mogelijkheid om de employer branding van jouw organisatie te vergroten. Deze sollicitant heeft ook een eigen netwerk en bij feedback op zijn sollicitatie zal zich dat positief rondzingen.

In deze blog geven wij jou daarom een aantal tips om vanaf heden een positief imago bij potentiële medewerkers te genereren:

1.  Stel vragen om een goed beeld van de sollicitant te krijgen  

Is de sollicitant wel echt ongeschikt voor de functie? In de huidige krappe arbeidsmarkt ontvang je minder CV’s dan twee jaar geleden. Is het een idee om zuiniger met ontvangen CV’s om te gaan en eerst even te bellen met een drietal intakevragen. Wellicht krijg je een heel ander beeld van deze sollicitant…

Wijs je een sollicitant toch af, neem dan de volgende tips mee in de afwijsmail:

2.   Laat de sollicitant áltijd iets weten.

De onzekerheid die werkzoekenden ervaren naar aanleiding van hun sollicitatie wordt daarmee weggenomen. Ook al betreft het een afwijzing, de sollicitant wil dan graag weten waarom hij / zij niet geschikt is voor de functie. Hiervan kunnen ze leren bij volgende sollicitaties.

3.  Geef een reden voor afwijzing

Wanneer de sollicitant niet binnen de vacante functie past, geef een reden tijdens de afwijzing. Hierdoor ontstaat er begrip en een leermoment bij de sollicitant. Geef de sollicitant wellicht een tip mee waar hij verder mee komt in volgende sollicitaties.

4.   Bied hem/haar een alternatief

Laat blijken dat je meedenkt met de werkzoekenden en geef in de afwijsmail bijvoorbeeld een link naar jullie website om deze in de gaten te houden voor toekomstige vacatures. Een link naar ons jobplatform zoals NederlandVacature.nl en/of JoBBsquare.nl biedt de werkzoekenden tevens perspectief op meer andere vacatures die voor hem/haar interessant kunnen zijn. Twee vliegen in één klap: dit meedenken met de sollicitant is super positief voor jullie employer branding natuurlijk! Zelfs als er geen match is ontstaan tussen de sollicitant en jouw organisatie!

Heb je vragen, wil je sparren of heb je hulp nodig?

Bel ons direct via 0411 689 538, of stuur een mail.

Vacatures zoeken

Terug naar overzicht