WG millennials NVG
Werkgever

Millennials overtuigen om voor jou te werken

Uit onderzoek blijkt dat 85% van de millennials gevoelens van twijfel heeft en iets zou willen veranderen aan hun leven op privé, maar zeker ook op werkvlak! In 2050 bestaat 50% van de beroepsbevolking uit millennials. Tijd dus om eens goed na te denken hoe je deze groep aan je bedrijf bindt. Wat maakt dat een millennial voor jouw organisatie kiest en hoe zorg je voor een tevreden millennial die lekker op zijn plek blijft zitten? Lees het in dit artikel!

Wie is die millennial eigenlijk?
Millennials is een benaming voor de demografische groep mensen grofweg geboren tussen 1980 en 2000. Het is een generatie met hoge verwachtingen. In de opvoeding van millennials stonden de behoeften en ontwikkeling van het individu centraal. Zij zijn opgegroeid met het ‘the sky is the limit’ idee door een ongekende welvaart. De keuzemogelijkheden zijn door de jaren heen enorm toegenomen en er is altijd wel iets nieuws te ontdekken of ervaren. Tevens worden ze door social media constant geconfronteerd met het succes van anderen. Dit, in combinatie met de hoge verwachtingen, maakt dat deze groep vaak twijfelt en bijna constant zoekende is.

Met enkel een goed salaris win je de strijd niet!
Met bovenstaande beschrijving in het achterhoofd lijkt het bijna onmogelijk om een millennial aan je organisatie te binden. Toch geeft het hele goede handvaten! Behoeften en ontwikkeling van het individu staan centraal en de doelgroep stelt hoge verwachtingen aan zichzelf: dit alles draait om intrinsieke motivatoren. Als het gaat om het aantrekken van werknemers, staat natuurlijk altijd de manier van belonen centraal, zeker in de huidige krappe markt. Bij millennials is het belangrijk om bij het belonen te focussen op deze intrinsieke motivatoren. Millennials hechten waarde aan gevoelszaken zoals verantwoordelijkheid, eergevoel, status en waardering: beloon juist deze zaken. Extrinsiek motiveren door een geldbeloning is minder relevant. Natuurlijk is salaris altijd een basis. Niemand werkt voor nop. Maar met alleen een goed salaris ga je als werkgever de strijd om de millennial niet winnen.

Tips om millennials binnen boord te houden
Als het ideaal beeld van een millennial niet overeen komt met de realiteit, is het gemakkelijk voor hen om de baan op te zeggen en het over een andere boeg te gooien. Millennials hebben immers veel bewegingsruimte hierin vanwege de opties en keuzevrijheid in de huidige maatschappij. De mogelijkheden die op hun pad komen zijn zo enorm, dat het bijna vanzelfsprekend is dat millennials zich afvragen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant.

Het is voor millennials én hun werkgevers vooral belangrijk in gesprek te blijven en van elkaar te weten dat er twijfels zijn. Want bij een tevreden millennial die lekker in z’n vel zit, is iedereen gebaat. Hiervoor is het van belang om de bewegingsruimte binnen de organisatie te bewaken om het verloop te verminderen. Zorg ervoor dat een millennial zich binnen jouw organisatie kan blijven ontwikkelen en ontplooien. Ook hierbij draait het weer om die intrinsieke motivatoren.

en:[Search vacancies]

en:[Back to overview]